Przejdź do treści

Jak wspomagać konia uprawiającego sport?

  • przez

Konie uprawiające sport są narażone na wiele kontuzji. Nie tylko podczas samych zawodów, ale również w czasie intensywnych treningów. Aby zwierzę było w pełni sił i mogło mieć wysokie osiągi konieczne staje się prawidłowe dbanie o wierzchowca.

Jak uzupełniać niedobory po treningu konia?

elektrolity dla koni sportowychKonie to zwierzęta charakteryzujące się dużymi rozmiarami. Gdy zapewnimy im odpowiednie warunki bytowe oraz prawidłową dietę są zwierzętami odpornymi na choroby, oraz duży wysiłek fizyczny. Konie uprawiające sporty to szczególna grupa. Ich prawidłowe karmienie ma bardzo duży wpływ na ich wydajność oraz podnosi ich osiągi. Prawidłowe karmienie jednak nie wystarczy. Koń do dużym wysiłku potrzebuje nie tylko odpoczynku, ale i elektrolitów. Ciało tego zwierzęcia jest skonstruowane w ten sposób, że koń podczas intensywnego wysiłku obficie się poci. Chłodzi w ten sposób organizm, aby się nie przegrzał. Jednak w czasie pocenia się zwierzę wypaca wiele substancji, których niedobór powoduje zaburzenie w funkcjonowaniu organizmu. Szczególnie ważne są elektrolity dla koni sportowych. Konie uprawiające sport zmagające się z niedoborem elektrolitów, są zmęczone, bardzo wolno regenerują się po wysiłku oraz stają się podatne na wszelkiego rodzaju kontuzje. Mimowolnie spinają mięśnie co spowodować może uraz podczas wykonywania ćwiczeń czy biegu na zawodach. Brak elektrolitów niesie zatem za sobą poważne konsekwencje. Oprócz tego konie, które zmagają się z niedoborem elektrolitów pobierają o wiele mniej wody. Jest to szczególnie niebezpieczne w okresie letnim gdy temperatury są bardzo wysokie. Koń nie jest w stanie sam uzupełnić braków, gdyż nie ma ich w karmach, jakie są podawane. Jedynym wyjściem jest odpowiednie i częste uzupełnianie elektrolitów.

Konie sportowe to zwierzęta mające specyficzne wymagania. Jeśli hodowca ma obawy i martwi się, że mógłby przedawkować elektrolity wystarczy, że będzie postępował ściśle z wytycznymi podanymi przez producenta preparatu. Przedawkowanie zdarza się niezwykle rzadko, a jednym z ich objawów może być biegunka.