Kultury bakterii ważne dla zdrowia

Działanie dobroczynnych kultury bakteryjnych na organizm człowieka jest powszechnie znane. Dzięki przetworom spożywczym, w których zawarte są one, nasz organizm może zwiększać swoje zdolności obronne, a układ trawienny i jelita pracują bardziej sprawnie. Jakie jeszcze właściwości posiadają kultury bakterii, zawarte na przykład w jogurcie czy kiszonej kapuście?

Probiotyczne kultury bakteryjne

żywe kultury bakteriiNajważniejszą funkcją tych dobroczynnych bakterii jest obniżanie PH w jelitach. Dzięki temu ograniczone jest namnażanie się drobnoustrojów oraz patologicznych szkodliwych organizmów, takich jak grzyby czy wirusy. Jest to możliwe, ponieważ żywe kultury bakterii obniżając PH, powodują, że sprzyjające dla drobnoustrojów kwaśne środowisko zostaje zastąpione niesprzyjającym dla grzybów i złych bakterii środowiskiem zasadowym. Probiotyczne bakterie przyczepiają się do ścianek jelita, powodując w ten sposób powstawanie swoistego filmu bakteryjnego, który od tej chwili nie dopuszcza do siebie innych groźnych bakterii i grzybów. Dzięki takiej ochronie system odpornościowy może być pobudzony do działania, a złe mikroorganizmy i wirusy w łatwy sposób wydalone z naszego systemu. Ponadto spożywanie produktów fermentowanych, które zawierają bakterie dobroczynne, reguluje przemianę materii i zmniejsza dolegliwości trawienne. Prace jelita cienkiego i grubego jest pobudzona, a regularne spożywanie takich produktów prowadzi do poprawy w pracy całego układu trawiennego.

Plusy stosowania probiotyków naturalnych lub tabletek możemy zaobserwować nie tylko podczas kuracji antybiotykowej, kiedy spożywanie tego typu potraw i leków jest wskazane. Codzienne jedzenie produktów fermentowanych, które są bogate w żywe kultury bakteryjne, prowadzi do ogólnego poprawienia naszego zdrowia.